Standardy kształcenia

Standardy Kształcenia Szkoły Nauk Humanistycznych UAM

Filary, na których opiera się kształcenie w Szkole Nauk Humanistycznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, stanowią:

I. Humanistyka jako obszar poznania, wiedzy oraz praktyki badawczej, dydaktycznej i społecznej odniesiony do wspólnoty nauczycieli i studentów.

II. Europejskie standardy kształcenia.

III. Krajowe standardy kształcenia, w tym standardy przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela.

IV. Regionalne, odniesione do tradycji wielkopolskiej i lokalne, odniesione do tradycji Uniwersytetu, standardy pracy i rozwoju naukowego, dydaktycznego i społecznego.

V. Standardy kształcenia odniesione do zapewniania, monitorowania i doskonalenia jakości kształcenia w SNH UAM.

Humanistyczny wymiar kształcenia w SNH UAM

Podstawą kształcenia w SNH jest nowoczesna, podmiotowa i wspierająca dydaktyka akademicka działająca w ścisłym związku z badaniami naukowymi, aktualnym stanem wiedzy naukowej oraz środowiskiem życia i pracy kadry badawczo-dydaktycznej, dydaktycznej i studentów, ukierunkowana na rozwój osobowy, naukowy, dydaktyczny i zawodowy, w tym na:

1) krytyczne poszukiwanie prawdy i myślenie racjonalne jako fundamenty poznania

2) wolność i solidarność jako fundamenty działania na rzecz dobra wspólnego

3) sprawiedliwość jako fundament zaufania społecznego

4) szacunek i godność jako źródła dydaktyki opartej na dialogu

5) zdobywanie i rozwój świadomości znaczenia globalnych i lokalnych zjawisk kulturowych w przeszłości i współcześnie

6) podnoszenie kompetencji w zakresie wykorzystywania wiedzy humanistycznej

w tworzeniu i utrzymywaniu złożonych relacji społecznych

7) uświadamianie znaczenia aspektów społeczno-kulturowych we współtworzeniu wszelkich przejawów działalności społecznej ludzi

8) współpracę interdyscyplinarną i międzydziedzinową służącą wyjaśnianiu złożoności zjawisk społecznych i kulturowych w przeszłości i współcześnie

9) budowanie poczucia obecności wielu różnych aspektów kultury istotnych dla harmonijnego rozwoju społeczeństwa

10) wspieranie rozwoju naukowego i dydaktycznego wszystkich uczestników procesu dydaktycznego poprzez organizację warsztatów, kursów i szkoleń ze szczególnym uwzględnieniem strategii i metod dydaktycznych rozumianych jako uczenie się w badaniu

11) wspieranie rozwiązywania sytuacji konfliktowych poprzez konstruktywny dialog, w tym wsparcie warsztatowe rozwoju kompetencji mediacyjnych kadry naukowo-dydaktycznej, dydaktycznej i studentów.

Europejski wymiar kształcenia w SNH UAM

Standardy kształcenia SNH uwzględniają europejskie standardy kształcenia, co wyraża się w dbałości o:

1) wysokie kompetencje dydaktyczne kadry badawczo-dydaktycznej i dydaktycznej wymagane podczas rekrutacji na stanowiska powiązane z dydaktyką akademicką

2) powiązanie prowadzonych na wysokim poziomie badań naukowych z dydaktyką akademicką

3) rozwój wiedzy i kompetencji dydaktycznych wszystkich nauczycieli akademickich

4) realizację procesu dydaktycznego, w tym tworzenie mechanizmów organizacyjnych i finansowych gwarantujących wysoki poziom kształcenia

5) projektowanie, zatwierdzanie, badanie i doskonalenie programów kształcenia

6) nauczanie i uczenie się, w tym ocenianie, zorientowane na studenta.

Krajowy wymiar kształcenia w SNH UAM

Standardy kształcenia SNH uwzględniają krajowe standardy kształcenia odniesione do studentów poprzez:

1) stosowanie transparentnych i jasnych kryteriów naboru na studia

2) wspieranie studentów w realizacji efektów uczenia się z uwzględnieniem wiedzy, umiejętności i kompetencji o charakterze teoretycznym i praktycznym

3) wspieranie kształcenia przyszłych nauczycieli z uwzględnieniem obowiązujących standardów kształcenia nauczycieli

4) wspieranie indywidualnych potrzeb studentów, w tym potrzeb osób z niepełnosprawnościami

5) przeciwdziałanie wszelkim formom przemocy

6) wspieranie studentów osiągających wysokie wyniki w nauce

7) wspieranie działalności naukowo-badawczej studentów

8) wspieranie umiędzynarodowienia studiów

9) wspieranie wysokiej jakości praktyk i staży studenckich

10) troskę o jakość i różnorodność oferty zajęć teoretycznych i praktycznych

11) wspieranie samorządności studenckiej

12) wspieranie studentów w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych i trudnych.

Standardy kształcenia SNH uwzględniają krajowe standardy jakości kształcenia odniesione do nauczycieli akademickich, w tym:

1) wspieranie rozwoju dydaktycznego kadry badawczo-dydaktycznej i dydaktycznej

2) wspieranie dydaktyki akademickiej w powiązaniu z badaniami naukowymi i aktualną wiedzą naukową

3) wspieranie, nagradzanie i promowanie innowacji i dobrych praktyk dydaktycznych

4) wspieranie wymiany międzynarodowej w zakresie doskonalenia wiedzy i umiejętności dydaktycznych

5) wspieranie nauczycieli akademickich w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych i trudnych.

Standardy kształcenia SNH uwzględniają krajowe ramy kształcenia odniesione do kultury jakości kształcenia w zakresie zapewniania, badania i doskonalenia procesu kształcenia, w tym:

1) badanie i gromadzenie informacji na temat przebiegu procesu kształcenia

2) analizowanie informacji i formułowanie wniosków oraz rekomendacji służących doskonaleniu jakości kształcenia

3) upowszechnianie informacji na temat merytorycznych, organizacyjnych i technicznych warunków realizacji procesu kształcenia

4) pobudzanie dyskusji na temat jakości projektowania i realizacji procesu kształcenia

5) badanie skuteczności rozwiązań doskonalących odniesionych do procesu kształcenia.

Regionalny i lokalny wymiar kształcenia w SNH UAM

Standardy kształcenia SNH uwzględniają regionalne i lokalne tradycje dbałości o dobrą jakość dydaktyki akademickiej w jej związkach z nauką i wiedzą z jednej strony oraz społeczeństwem, z drugiej. Wiążące dla wspomnianej tradycji są:

1) nowoczesne i innowacyjne kształcenie

2) współpraca z innymi uczelniami poznańskimi i wielkopolskimi

3) stosowanie się do zasad społecznej odpowiedzialności nauki

4) troska o zrównoważony rozwój, w tym szacunek do Ziemi, wszelkiego życia

i człowieka w oparciu o wiedzę naukową

5) pracowitość, dociekliwość i profesjonalizm jako zobowiązanie wobec tradycji Uniwersytetu i regionu

6) szacunek dla przeszłych pokoleń i ich dorobku jako kapitał społeczno-kulturowy współczesnych i ich następców

7) uznanie dla dorobku naukowego i dydaktycznego wspólnoty uniwersyteckiej

8) kształcenie powiązane z otaczającą rzeczywistością, współkształtujące otoczenie społeczne, kulturowe i gospodarcze dla pożytku miasta, regionu, kraju, Europy

i świata.

V.

Standardy kształcenia SNH odniesione do zapewniania, monitorowania i doskonalenia jakości kształcenia SNH odnoszą się do działań projakościowych rad programowych oraz kierujących studiami podyplomowymi i kursami dokształcającymi we współpracy z prodziekanami ds. kształcenia, których przedmiot, formy i kalendarz określają załączniki 1-4:

(1) działania w zakresie zapewniania jakości kształcenia (załącznik 1)

(2) działania w zakresie monitorowania jakości kształcenia (załącznik 2)

(3) działania w zakresie doskonalenia jakości kształcenia (załącznik 3)

(4) współpraca, wymiana, wsparcie i promocja dydaktyki akademickiej SNH UAM: Laboratorium Dydaktyki Akademickiej (LDA) (załącznik 4).