Data publikacji w serwisie: 15 paźdzernika 2021 r.
Konflikt Mile Widziany. Trening umiejętności mediacyjnych
Konflikt Mile Widziany. Trening umiejętności mediacyjnych
Harmonogram warsztatów
piątek 26.11. 2021: on-line od 8.00 do 15.30 (9 godzin) (uczestnicy zobowiązani są do włączenia kamer i mikrofonów) sobota 27.11.2021: on-line od 9.00 do 13.00 (4 godziny) (uczestnicy zobowiązani są do włączenia kamer i mikrofonów) niedziela 28.11.2021: stacjonarnie od 9.00 do 14.00 (5 godzin)(w tej części są symulacje mediacji)
12 uczestniczek i uczestników
Wydział Historii (6), Wydział Filozofii (3), Wydział Teologii (1), Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa (1), Wydział Archeologii (1)
Praktyczne szkolenie z zakresu rozwiązywania konfliktów z wykorzystaniem mediacji pracowniczych.
Cele szkolenia
• Przedstawienie praktycznych umiejętności z zakresu skutecznego rozwiązywania konfliktów
• Przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania konfliktem w organizacji
• Przekazanie wiedzy z zakresu wdrożenia procesu mediacji do organizacji w aspekcie procesowym
• Przedstawienie praktycznych umiejętności pozwalających zarówno na prowadzenie mediacji wewnętrznych w organizacji, jak i przygotowanie strony do udziału w mediacji
Korzyści dla uczestnika
• Będzie korzystał z ugodowej i pozasądowej metody rozwiązywania sporów, jaką jest mediacja
• Będzie potrafił prowadzić mediację wewnątrz organizacji, w której pracuje
• Będzie mógł uchronić firmę przed udziałem w postępowaniu sądowym
• Nabędzie kompetencji w zakresie zarządzania zespołem w czasie konfliktu
• Będzie potrafił wspierać pracowników w skutecznym rozwiązywaniu konfliktów
• Będzie budował relacje wzajemnego szacunku i zrozumienia
• Będzie potrafił konstruktywnie i ugodowo rozwiązać konflikty, które dotyczą nie tylko jego osoby
• Zwiększy efektywność pracy swojego zespołu
• Pozna prawne aspekty związane z mediacjami
• Będzie wspierał członków organizacji w poszukiwaniu satysfakcjonujących rozwiązań konfliktu na różnym poziomie eskalacji
• Będzie myślał strategicznie i konstruktywnie w sytuacji konfliktu
• Będzie budował pozytywny wizerunek organizacji Program szkolenia
- KONFLIKT: Dlaczego trudno jest go rozwiązać?
a. Gra symulacyjna dot. rozwiązania sytuacji konfliktowej
b. Wnioski z ćwiczenia jako podsumowanie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii konfliktu i zarządzania sytuacjami konfliktowymi
c. Potrzeby, interesy i stanowiska stron
d. Różne podejścia do rozwiązywania konfliktów w praktyce
e. Reakcje w sytuacji konfliktu
f. Diagnoza sytuacji konfliktowej (koło konfliktu Moore’a)
g. Komunikacja i negocjacje a konflikt - MEDIACJA: Jak skutecznie rozwiązać konflikt?
a. Z czym to się je? Czyli o zasadach i idei mediacji
b. Prawne aspekty mediacji
c. Etapy mediacji
d. Rola ugody mediacyjnej
e. Specyfika mediacji pracowniczych (w tym proces mediacji a postępowanie wyjaśniające w sprawie zgłoszenia nieakceptowalnych zachowań w środowisku pracy)
f. Mediacje w firmie w aspekcie procesowym g. Mediator – rola i umiejętności
h. Trudne sytuacje podczas mediacji
i. Psychologiczne i społeczne wskazania do prowadzenia mediacji - TECHNIKI W PRACY MEDIATORA: Jakim językiem mówić w mediacji?
a. Wstępniak z komunikowania się – bariery (nie) do przeskoczenia
b. Sztuka zadawania pytań w mediacji
c. Gra szkoleniowa na umiejętność zadawania pytań oraz aktywne słuchanie
d. Techniki używane w pracy mediatora – omówienie i ćwiczenia - Symulacje mediacji pracowniczych z omówieniem (cały drugi i trzeci dzień) PRZYKŁADOWE:
a. pracownik – pracownik
b. Pracownik – student
c. przełożony – pracownik
d. zarząd – grupa pracowników
Adresaci szkolenia
• Środowisko akademickie, ze szczególnym uwzględnieniem pracowników dydaktycznych
Metody szkoleniowe
• Case study
• Prezentacja multimedialna
• Ćwiczenia indywidualne
• Odgrywanie ról
• Praca w grupach
• Dyskusje
• Burze mózgów
Trener – Anna Warlich
Certyfikowany mediator z listy stałych mediatorów Sądu Okręgowego w Poznaniu. Prezes Zarządu Polskiego Centrum Mediacji oddział w Poznaniu oraz członek zespołu projektowego i mediator Wielkopolskiego Centrum Arbitrażu i Mediacji (powołanego z ramienia Ministerstwa Sprawiedliwości). Prowadzi głównie mediacje w sprawach gospodarczych i pracowniczych. Posiada wieloletnie doświadczenie w budowaniu skutecznej komunikacji w różnych organizacjach, m.in. w takich firmach jak GlaxoSmithKline, Grupa NEUCA, Żabka Polska, a obecnie właściciel Strefy Dialogu, trener biznesu oraz wykładowca na uczelniach wyższych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu). Autorka wielu publikacji w prasie z zakresu mediacji, budowania wizerunku i innych obszarów biznesu. Absolwentka Wydziału Ekonomii Akademii Ekonomicznej w Poznaniu oraz studiów podyplomowych z Psychologii Biznesu w SWPS.
Trener – Halina Kutereba
Certyfikowany mediator z listy stałych mediatorów Sądu Okręgowego w Poznaniu. Wiceprezes Zarządu Polskiego Centrum Mediacji Oddział w Poznaniu. Koordynator projektu Wielkopolskie Centrum Arbitrażu i Mediacji (WCAM) realizowanego od 2015 roku we współpracy z Wielkopolską Izbą Przemysłowo-Handlową. Mediacje prowadzi od 1999 roku koncentrując się na sprawach gospodarczych, pracowniczych i rodzinnych. Prowadzi doradztwo mediacyjne w ramach współpracy z sądem oraz w ramach bezpłatnego poradnictwa mediacyjnego oferowanego przez Polskie Centrum Mediacji i WCAM. Jest opiekunem staży mediacyjnych dla początkujących mediatorów. Organizuje i prowadzi szkolenia z zakresu mediacji dla mediatorów i innych środowisk, w tym w ramach współpracy z poznańskimi uczelniami.